LauraHuhtasaari Politiikka on pääosin mielipiteitä

Kaikki blogit puheenaiheesta Bioetanoli

Autoihin tarjolla olevia vaihtoehtoisia polttoaineita (huoltovarmuus)

Muistan lapsuudesta ajan, kun Saab toi markkinoille petrolilla kulkevan auton. Oli mahdollista kääntää bensa-hana kiinni ja ajaa vaihtoehdolla. Aika ei silloin ollut kuitenkaan kypsä kyseiselle vaihtoehdolle ja idea hautautui hiljalleen. Nykyään lehdissä on aika ajoin negatiivisia uutisia dieselautoilusta ja kuinka joissain kaupungeissa käyttörajoituksiakin on suunniteltu ja toteutettukin.  Mitä vaihtoehtoja meille tavallisille suomalaisille on tarjolla?

Monipuoliselle energiaviljelylle tuli ilmastotarve

Biomassasta polttoainetta on yksi EU:n tänä vuonna ehdottamia keinoja päästöjen nopeaksi vähentämiseksi. Parhaimmillaan biomassojen käyttö lisääntyisi EU:ssa jopa 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Biomassaa jalostettaisiin muun muassa liikenteen polttoaineiksi, kuten bioetanoliksi ja biokaasuksi.

Tässä mittakaavassa biomassa ei tarkoita enää luontaisesti kasvavia talousmetsiä. Biomassan viljelyä on kehitettävä ja monipuolistettava, myös pelloilla. EU:n uuden strategian mukaan kasvava määrä Euroopan maa-alasta pitäisi käyttää energiakasvien viljelyyn.

Kun bioetanoli pääsi pörssiin

Maapallon tavaramarkkinoilla vakavasti otettavia hyödykkeitä ovat sellaiset, joita voi ostaa ja myydä pörssissä. Tavaran tuottaja tietää varmasti saavansa tuotteensa myydyksi. Tavaran tarvitsija taas tietää vastaavasti saavansa tuotetta ostetuksi aina silloin, kun hän sitä tarvitsee.

Biotaloudella on ruokohelvestä opittavaa

Ruokohelven viljelyn varhainen kehittäjä oli Lapin maatalouskoeaseman johtaja, tohtori Aimo Isotalo. Hän keräsi 1960-luvulla ruokohelven siemeniä Tornionjoen laaksosta, kylvi ne Apukan koetilalle ja kasvatti ruokohelpeä rehuksi. Rotevan, pitkäkortisen heinän rehuarvo oli kuitenkin timoteihin verrattuna heikko. Ruokohelven koeviljely onnistui, mutta karjan kasvattajat eivät helven viljelyyn vielä syttyneet.

Tikkuviina tuli autoihimme

Vuonna 2107 huoltoasemayhtiö St1 käynnisti Kajaanissa biotehtaansa. Se käyttää raaka-aineena Kainuun ja Koillismaan sahoilta tulevaa sahanpurua. Tehtaan lopputuote on uusiutuva polttoneste, puuetanoli.

Kun tankkaamme jatkossa autoamme, puuetanoli on seoksena bensiinissä.

Bensiinin fossiili/bio -seosajattelu hyväksyttiin Suomessa kymmenisen vuotta sitten, perinteisen poliittisen väittelyn jälkeen. Bioetanolin seos tuli huoltoasemille 2010. Seosajattelu on vahvistunut Pariisin 2015 ilmastokokouksen jälkeen.

Etanolia, energiabambua ja etiopiansinappia

Kun tankkaat bensiiniautoasi, teet hiilijalanjäljen valintaa. Ostat etanolia bensiinin seassa viisi tai kymmenen prosenttia. Hiilijalanjälki tulee lopusta, fossiilisen öljyn osuudesta.

Pariisin 2015 ilmastokokous päätti että hiilijalanjälkeä on pienennettävä. Euroopan unionin parlamentti puolestaan asetti alkuvuodesta 2018 jäsenmailleen tavoitteeksi, että etanolin prosentti nousee tasolle 12 vuoteen 2030 mennessä.

Kiva päivä!

Tänään saatiin, kerrankin, kuulla hyvä uutinen. TEM päätti myöntää 30 miljoonan euron energiatuen Suomen Bioetanoli Oy:lle. Tehtaan on tarkoitus aloittaa tuotanto entisissä UPM Myllykoski- paperitehtaan tiloissa Kouvolassa.

Asia nousi julkisuuteen viime keväänä. Hanketta pidettiin "liian kannattavana". Tai sitten sen epäiltiin kilpailevan UPM Lappeenrannan biojalostamon kanssa. Tai että ei tästä mitään kuitenkaan tule...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä