LauraHuhtasaari Politiikka on pääosin mielipiteitä

Kaikki blogit puheenaiheesta Lentoliikenne

Ammottava johtajuusvaje

Ostin lennon Helsingistä Washingtoniin New Yorkin kautta. Kone saapui ajoissa Kennedyn kentälle, josta oli määrä mennä jatkolennolla Reaganin kentälle. Kun maahantulovirkailijoita oli passintarkastuspisteellä vain yksi ja jono pitkä, odotus kesti melkein kaksi tuntia. Menetin jatkolennon ja nopean yhteyden. Jouduin lentämään ensin etelään Charlotteen ja palaamaan sieltä pohjoiseen Washingtoniin. Se on suunnilleen sama kuin lentäisi Helsingistä Tukholmaan Kööpenhaminan kautta. Lentoni New Yorkista Washingtoniin vei enemmän aikaa kuin Atlantin ylittäminen. 

Lentovero haudattiin Ruotsissa - mitä tekevät vihreät, kokoomus ja SDP nyt?

Ruotsissa hyväksyttiin viime viikolla ensi vuoden budjetti. Eräs mielenkiintoisimmista budjetin kohdista on päätös luopua lentoverosta, joka astui voimaan tämän vuoden huhtikuussa. Kokeilu jäi Ruotsissa hyvin lyhyeksi eikä syyttä.

Ilmasto kiittää suorista lennoista maakuntakentille

Kukaan ei voi kiistää faktaa, että lentomatkustaminen saastuttaa. Lapin ja Suomen matkailun kehittäminen on kuitenkin lentoliikenteen kehittymisen varassa, joten tarvitsemme lisää liikennettä. Mikä siis neuvoksi? Ei ainakaan vihreiden esittämä lentovero, jolla Suomi tuhoaisi oman kilpailukykynsä ja jonka myötä ainoastaan eliitti voisi lentää. Uusien verojen sijaan pitäisi tarjota porkkanaa, jolla kannustettaisiin vähäpäästöisempään liikenteeseen ja suosimaan uusia konetyyppejä.

Jalkapallon MM-kisojen vuoksi Saranskiin lentokenttä


Kesällä alkavat jalkapallon MM-kisat lienevät joidenkin mielestä suurikin tapahtuma, koska sen vuoksi rakennetaan lentokenttiä. Yksi 12 kisapaikasta Venäjällä on suomalais-ugrilaisen Mordvan tasavallan pääkaupunki Saransk (Saran Osh). 

Lentoliikenteen päästömaksut

Lentoliikenteen päästöt puhuttavat. Pitäisikö Suomessakin ottaa käyttöön jonkinlainen lentoliikenteen päästömaksu? Ruotsi on ottanut käyttöön lentoliikenteen päästöveron. Seuraako Suomi perässä?

Pohjois-Suomen uutisissa kerrottiin hiljattain, että Helsinki-Oulu lennon päästöt ovat matkustajaa kohti suuremmat kun Helsinki-New York -lennon päästöt. Ihan täysin minä en tuota ole valmis uskomaan.

MTV3:n perättömiä väitteitä lentoliikenteen päästövaikutuksista

 Valtamedia eli Yle, MTV3 ja Hesari tarjoavat jatkuvana virtana ilmastonmuutokseen liittyviä perättömiä uutisia ja ovat siten runsas uutislähde päivystävälle dosentille. Eilen asialla oli MTV3, jonka uutisissa käsiteltiin lentoliikenteen kovaa kasvua ja siitä aiheutuvia kielteisiä ympäristövaikutuksia. Asiantuntijan lausuntoja ympäristöasioista antoi Suomen ympäristökeskuksen ryhmäpäällikkö Ari Nissinen.

Vihreiden politiikan sietämätön keveys

Luin juuri vihreästä langasta, että Ruotsin vihreät ovat saaneet tahtonsa läpi: Ruotsissa otetaan käyttöön lentoliikennevero. Suomessa vihreät ajavat samaa asiaa ja haluavat ottaa lentoveron käyttöön "lentoliikenteen ilmastopäästöjen hillitsemiseksi". Tällaisella politiikalla olisi tuhoisa vaikutus matkailun kehitykseen.

Kiinalaiset ostavat Finnairin – kova olettamus, mutta väkevän looginen!

Näinkö käy? On todennäköistä, että Finnairin paras kumppani on jokin Kiinan valtion hallitsemista lentoyhtiöistä – esimerkiksi Air China. Nythän ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa säännölliset reittilennot Helsinkiin [1 ja kohta mitä ilmeisimmin myös suoraan Rovaniemelle. Mikä on kiinalainen ”kohta” - se on venyvä käsite, sillä kiinalaiset etenevät liki aina hitaasti kiiruhtaen

Liikennepolitiikka ja alueellinen elinvoima

Liikenneyhteydet ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Talousmaantieteen perusteella alueiden kehitys ja vaurastuminen ovat muiden tekijöiden ohessa riippuvaisia liikennejärjestelyistä. Toimivat maantie-, rautatie- ja lentoyhteydet tuottavat seurannaisilmiönä alueellista hyvinvointia asukasmäärän, työpaikkojen ja yritystoiminnan kasvun kautta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä